Makkelijke taal onze tips!
Tolkie
Readspeaker
We willen dat iedereen onze website prettig kan gebruiken. Daarom bieden we twee tools aan waarmee je onze website kunt laten voorlezen, vertalen en aanpassen aan jouw voorkeuren. Heb je een voorkeur of loop je ergens tegenaan? Laat het ons weten via e-mail.
Goed kunnen lezen en alle woorden begrijpen, gaat niet voor iedereen vanzelf. En ook mensen die gemakkelijk ingewikkelde teksten kunnen snappen vinden het vaak het fijnst als iets eenvoudig beschreven wordt. Gelukkig kunnen we elkaar helpen door makkelijke taal te gebruiken. Wij hebben onze beste tips voor je op een rijtje gezet.
- Gebruik een groot lettertype (13 of 14).
- Hou de brief kort.
- Hou de zinnen kort (gemiddeld 8 tot 10 woorden per zin).
- Laat zinnen weg die meer vragen oproepen dan beantwoorden.
- Gebruik woorden die de lezer kan begrijpen.
- Gebruik geen afkortingen.
- Gebruik geen vaktermen of moeilijke woorden.
- Gebruik geen lange woorden.
- Gebruik geen Engelse woorden.
- Schrijf getallen in cijfers, zodat ze herkenbaar zijn.
- Geef duidelijke en herkenbare voorbeelden om dingen uit te leggen.
- Wees niet kinderachtig, gebruik geen verkleinwoorden.
- Gebruik plaatjes als dat kan. Zo wordt de tekst aantrekkelijker en duidelijker.
- De plaatjes moeten bij de tekst passen
- Gebruik de plaatjes op een neutrale achtergrond
- Gebruik de plaatjes niet als achtergrond achter de tekst
- Gebruik kleuren.
- Zet een nieuwe zin op een nieuwe regel, indien mogelijk.
- Laat de tekst nakijken door een paar mensen voor wie de tekst ook bedoeld is.
- Zet contactgegevens onder aan de brief. Een naam en telefoonnummer waar mensen met vragen terecht kunnen.
Hier download je onze makkelijke taal-schrijftips
-
PDF 0.3 mbTips voor makkelijke taal in een brief