Een reis naar Turkije

Ik ben ruim veertien jaar geleden naar Turkije op vakantie geweest en wel naar Kusadasi. Het avontuur begon in de bus naar het beach resort. Na aankomst in het hotel heb ik mijn spullen in de kamer gezet en ben ik gaan zwemmen in de zee. De volgende dagen stond een wandeling in de bergen op het programma. We waren drie dagen in de prachtige natuur. Er waren talrijke meren en heel mooie bergen. Meestal waren de meren parelblauw of hadden een lichtgroene kleur. De natuur daar leek een beetje op die in Canada.

Uiteindelijk kwamen we bij de zee aan. Sommigen van ons gingen zwemmen en anderen gingen onder een boom zitten. Het was die dag erg warm: in de schaduw ongeveer 35 graden en dik 40 graden in de zon. Na zo’n trektocht is het dan wel lekker om onder een boom te zitten.

In de avond kwamen we aan in ons hotel. Er was mooie Turkse en andere muziek te horen. De dag erna hadden we een rustdag. Ik heb toen veel in de zee van het resort gezwommen. Daarnaast was er ook volop vermaak en entertainment.

Op de volgende dag gingen we op een traditioneel zeeschip de eilanden verkennen, hetgeen heel mooi en interessant was. Ik heb toen aan het roer van de schipper mogen staan. Ook hebben we bij een van de eilanden lekker gezwommen in de heldere zee. Bij terugkomst zijn we ergens ijs gaan eten.

De dag erop hebben we nog de markt bezocht en heb ik bij een Turkse kapper mijn baard laten trimmen. De volgende dag maakten we een uitstapje naar oude vissersdorpjes, ruïnes en binnenlandse bergdorpjes. Heel interessant was ons bezoek met een jeep aan oude ruïnes en een half afgebroken amfitheater. Daarna zijn we met de jeep nog door ruige bergen getrokken en ten slotte  terug gereden naar ons resort. Onderweg kwamen we nog militaire politie tegen; volgens mij stonden ze er voor de veiligheid. De bestuurder heeft hun iets te drinken gegeven.

Ten slotte zijn we nog even naar een museum geweest met oude artifices uit de Romeinse en Perzische tijd. De laatste dag van onze vakantie gingen we weer terug naar Nederland.