Mijn vakantie naar Lyon en Parijs

Een verhaal door Julian

Ik schrijf vandaag een artikel over mijn vakantie naar Lyon en Parijs.

Ik ben samen met mijn moeder geweest. We zijn vertrokken op donderdagochtend 26 Augustus en we zijn maandagavond weer terug gekomen.

We namen de trein naar Luik en zijn toen overgestapt op een Belgische intercity naar Brussel.
Daar hadden we even tijd en toen stapte we daar over op de tgv die maar liefst helemaal tot Montpellier ging!

Wij gingen naar Lyon toe. Ik wist eigelijk helemaal niet wat ik er van moest verwachten maar het was een aangename verrassing.
Een hele mooie oude stad waar veel te zien is!
Vooral het oude centrum is erg mooi en gezellig met veel mooie straten en pleinen.

Lyon ligt aan twee rivieren, de rivier de Saône en de rivier de Rhône .

Aan de overkant van de rivier de Saône ligt Vieux Lyon, een hele mooie buurt met veel oude straatjes en restaurantjes.

In Lyon zijn ook ook veel hofjes. Dat is een soort binnenplaats in een appartementsgebouw.
Heel mooi en bijzonder om te zien!

Wat ook echt heel mooi is, is de heuvel Fourvière. Daar staat onder andere de basiliek Notre Dame de Fourvière. Het is een hele mooie witte basiliek en je hebt daar ook een museum van een oud Romeinen openlucht theater. Hier heb je ook een prachtig uitzicht over Lyon.

We zijn ook naar de Musée des Beaux-Arts de Lyon geweest. Het is een museum met vooral veel kunst. We hebben ook langs de Saône gelopen. 's Avonds is het daar ook mooi verlicht.

Op bepaalde plekken in Vieux Lyon kun je ’s avonds de basiliek Notre Dame de Fourvière ook mooi verlicht zien!

In de avond zijn we daar natuurlijk ook gaan uit eten. Het is ons opgevallen dat het dan ook vaak 's avonds heel bruisend is. Er waren heel veel jonge mensen die waren gaan uiteten. Echt heel leuk om te zien vonden wij!

Op zaterdag zijn we naar Parijs gegaan met de tgv. In Parijs hebben we de bekende plaatsen bezocht.

We hebben twee museums bezocht die we nog niet kenden.
Eerst een kunst museum in Montmartre en daarna daar nog wat gelopen. Het was daar wel verschrikkelijk druk! Datzelfde gold ook voor de metro waar je gewoon weer opgepropt in staat alsof Corona niet meer bestaat. Dat was wel weer even wennen voor ons!

En de volgende dag zijn we naar de Catacombe van Parijs gegaan. Dit is een ondergrondse begraafplaats waar je ook echt nog schedels ziet van mensen die daar vroeger zijn begraven. Dit vonden we heel indrukwekkend!

We hebben gewandeld langs de Seine vanaf de Eiffeltoren naar de Notre Dame.
Ook hebben we door de buurt Quartier Latin en de buurt Saint Germaine de pres gelopen.

Een andere leuke wandeling was nog via het Louvre naar de Champs Elysées. Het viel  ons op hoe het daar eigenlijk was veranderd in negatieve zin. Toen we er liepen, zagen we dat de meeste winkels die daar nu zitten meer attracties zijn geworden dan winkels die ons zo doen denken aan die vroegere Romantische Champs Elysees! Daarnaast was het echt afschuwelijk druk!

Maar alles bij elkaar was het wel echt heel leuk en zijn we er echt weer even lekker uit geweest!