De beklimming van Mont Ventoux

Door Bernd Naus

He hoi ik ben Bernd Naus en woon

op Jacintahof in Brunssum.

In juni heb ik met mijn maatjes

de Mont Ventoux beklommen

en dit is mijn verhaal

Maandag 16-6-2014

De cliënten vertrekken naar Frankrijk.

Om 4:50 in de morgen werden we thuis opgehaald door taxi van Meurs nadat alles was ingeladen gingen we richting de McDonalds op de woonboulevard. Daar moesten we wachten op de grote bus die ons kwam ophalen. De ploegmaatjes van ons waren al daar.

Zodra de grote bus kwam konden de koffers worden ingeladen. We moesten nog een paar man ophalen in Maastricht bij de McDonalds. Daarna kon eindelijk de reis beginnen naar Cadenet in Frankrijk. We waren net vetrokken, kreeg de bus een klapband tussen Maastricht en België. Daar hebben we zeker twee en half uur gewacht tot de band weer was gemaakt, toen konden we de reis verder vervolgen naar de camping in Frankrijk, waar we pas om 23.30u aankwamen. We kwamen aan, werden we al op gewacht door onze buddy’s die al daar waren, zij hebben ons geholpen met de koffers uit te laden en naar de stacaravans gebracht. Eenmaal bij de caravans, moesten we zoeken wat onze caravan was, uiteindelijk hebben we de caravan toch gevonden. Nadat de koffers en handbagage naar binnen waren gebracht zijn we gaan eten. Na het eten zijn we terug gelopen en we hebben nog wat gedronken en toen naar bed gegaan het was al 00.15 uur.

Dinsdag 17-6-2014

‘S Morgens vroeg opgestaan tegen een uur of 8, is Henry de broodjes gaan halen bij de tent in de buurt van het meer. Ondertussen hadden wij de tafel gedekt en met ons drietjes samen gegeten. Na het eten rustig afgewassen en opgeruimd, daarna hebben we ons omgekleed voor te gaan zwemmen in het meer. In de middag werd het weer echter te slecht om te zwemmen, regen onweer dat heeft zeker tot 18:00 uur geduurd. Na het eten om 18:00 uur zijn we weer terug gegaan naar de huisjes waar we bijeen moesten komen omdat Walter en Richard ons wat moesten vertellen over de volgende dag, we mochten een handtekening zetten op het bord waar al onze namen stonden van Radar.

Na het  zetten van onze handtekening kregen we het shirt waarmee we de volgende dag  de berg gingen beklimmen. nadat de ceremonie was beëindigd, zijn we nog bij  elkaar blijven zitten tot ongeveer 22 uur. Daarna zijn we naar onze eigen huisjes gegaan en we hebben daar nog vervolgens nog eventjes gezeten tot we moe werden, het was al 0:15u toen we gingen slapen.

Woensdag 18-6-2014

Beklimming van de Mont Ventoux

De dag begon vroeg, zo tegen een uur of 5. Na een snel ontbijt vertrokken we van de camping om 6.00 uur naar Sault waar wij tegen half 9 waren. Eenmaal daar na het zoeken van je fiets en je voorbereiden, was het tegen 9 uur dat de eerste groep met mij erin vertrok. Bij de eerste 20 kilometer kreeg ik het al moeilijk maar ik ben toch net zo lang gebleven dat ik op een gegeven moment  niet meer kon volgen. Toen heb ik gezegd dat ik me terug liet vallen naar groep 2 van radar die ondertussen ook al waren vertrokken was. Naar een minuut of 3 was ik daar aangekomen. In de tussentijd  ben ik verder geklommen met Roel mijn buddy die ik aan gewezen kreeg. Met Roel ben ik gewoon op mijn eigen tempo door gefietst naar boven, op dat moment had ik mijn tempo door. Toen we langs chalet Reynard reden, zijn we niet gestopt, maar door gefietst naar boven.

De laatste 6 kilometer ben ik met Roel naar boven gefietst, met een  tussenstop bij het monument van Tom Simpson. Daarna was het nog een  1,5 km naar de top. Op de top van de Mont Ventoux was het slecht weer  met regen onweer. Toen we eindelijk boven aankwamen waren we  helemaal doorweekt en bij mij kwamen veel emoties vrij. ik heb veel aan  mijn vader gedacht. Eenmaal terug gekomen op de camping zijn we ons  gaan douchen en opfrissen voor de barbecue. We hebben we het nog  over de beklimming van de Mont Ventoux gehad en over de dag zelve  onder het genot van een blikje bier. ‘S Avonds nog gezellig samen  gezeten tot 23:00 uur toen zijn we naar bed gegaan.

Donderdag 19-6-2014

´S Morgens ben ik de broodjes gaan halen bij het meer waarna we samen gingen eten bij ons huisje. Daarna zijn we ons gaan om kleden voor te gaan zwemmen aan het meer, wat was het warm die dag! ’S Middags zijn we broodjes gaan smeren voor ons vieren om bij het meer te gaan eten, flessen koud water en melk meegenomen, we hebben nog veel gelachen bij het meer. We hadden iedereen met bedje en zonder bedje in het water gegooid en we hebben lekker gezond. Rond 16 uur zijn we ons gaan douchen en verzorgen voor de avond. We moesten ook de koffers naar de bus brengen, na het eten. We hebbende laatste avond bij elkaar gezeten en nog wat gedronken, om 22 uur zijn we weer naar onze eigen huisjes gegaan en we hebben nog eventjes buiten gezeten tot 24 uur. toen zijn we naar bed gegaan want we moesten weer vroeg eruit voor de terug reis, we moesten s morgens om 4.30 opstaan.

Vrijdag 20-6-2014

‘S Morgens moesten we om 04:30 op staan voor het vertrek. Om 06:00 uur vertrokken wij weer naar Nederland. we hadden geen pech gehad met de bus was goed op weg, maar toen we in Luxemburg kwamen voor de buschauffeur te wisselen stonde andere chauffeur in de file. We hebben we zeker 3 uurtjes moeten wachten maar toen de chauffeur daar was zijn we weer verder gegaan. maar we hadden toch al achterstand op de tijd al met al waren we rond 22 uur in Maastricht. daar zijn we allemaal uitgestapt, om iedereen vaarwel te zegen en misschien tot volgend jaar, als het door gaat!  Even later zijn we weer in de bus gestapt en we zijn naar Heerlen gegaan bij de McDonalds op de woonboulevard. Daar aangekomen zijn we verwelkomt door de begeleiding van Bexhoes & Jacintahof. daar zijn we  geknuffeld geworden rond 23:00 zijn we de koffers gaan omladen in het kleine busje, toen zijn we naar jacintahof gereden. Daar aan gekomen zijn we de koffers uit gaan uitladen en nog eventjes naar de begeleiding gegaan voor de sleutels op te halen en om de koffers naar huis te brengen. Vervolgens zijn we nog wat gaan eten bij de frituren. Daarna zijn we naar huis gegaan en ik ben moe maar voldaan en met veel herinneringen naar bed gegaan.